úterý 26. srpna 2014

Milé sestry,


tadyten blog už nefunguje, ale kupodivu sem teď nakukuje víc lidí než když fungoval, pročež jsem si řekla, že sem něco zásadně hutného/hutně zásadního sepíšu. Ještě to nevíte, ale pošlu vám sem mailem odkaz.

Měli už jsme na faře pár svateb, ale nikdy jsem neměla sama na triku zodpovědnost za zvrzaný svatební oběd. Teď o víkendu mě to čeká. Samosebou jsem dělala fóry, svatebčanům jsem popravdě řekla, že s humanitním vzděláním ode mě nemůžou čekat zázraky, že budou mít vlasy v polívce a  maso bude buď tvrdý nebo rozblemcaný a že by mi bylo fakt líto, kdybych jim zkazila jejich svatební den šlichtou, která mi nechtíc v kastrólu vznikne a že kdybych teda kývla, tak odmítám matlat játrový knedlíčky do polívky a obligátní předkrm šunková rolka s křenem a poté svíčková je nuda, na to oni odpověděli, ať si teda vymyslím a uvařím, co chci a že jich bude cirka pětadvacet a že když by mi mohli napovědět, tak by se jim jako předkrm líbila zvěřinová paštika. Takže jsem to celé vymyslela takhle:
Jako předpředkrm (na stojáka), než se všichni sejdou, přetupírují, přelepí si puchýře od nových bot, dojdou se vyčůrat, daj cigáro a proberou, proč nepřijela teta z Chomutova a jestli jí strejda Karel nezahejbá, budou k dispozici miniaturní jednohubky, kdyby už to někdo jó nemohl hlady vydržet: minirajčata plněná bylinkovočesnekovou lučinou, domácí kmínové pečivo, sýr s modrým trojským hroznovým vínem (už dozrává, přijďte si natrhat), parmská šunka s melounem, hermelín plněný ořechovo bylinkovočesnekovou náplní... Načež je někdo slušně vyhlížející (takže já teda ne), někdo jako servírka (ale tu nemáme), vyzve, aby přešli ke stolu a tam se bude podávat jako předkrm zvěřinová paštika s jablečným pyré a brusinkami a pekanovými ořechy (chudák jelen už se peče, zítra ho semelu s ostatníma ingrediencema a pokusím se vyrobit paštiku... dělám si srandu, už jsem jí párkrát dělala a byla eňo ňuno), poté polévka: cuketový krém a nakonec před dortem, kremrolema a věnečkama (sladké dělat nemusím, mají v rodině Paní cukrářku, teda na kremrole a věnečky se těším túze) hlavní chod vepřová panenka plněná švestkami s převelice jemnou bramborovou kaší a pyré z celeru a mrkve se špenátem a rukolou, špenátem si ještě nejsem jista, moc mi tam chuťově nepasuje, konečnou verzi rozhodnu až na místě. Až to všechno snědí, daj si pauzu, přijede dalších osmsetpadesátdevět lidí a bude následovat venkovní grilování a občerstvení, které musím připravit a naflákat na mísy a tácy během té pauzy a které jsem jim nepředloženě přislíbila v dostatečném množství a tomto složení: bramborový salát bez majonézy, marinované lilky, cukety a jarní (už bude podzim, co?) cibulky, celerový salát s kuřecím masem a pomeranči, těstovinový salát, tzaziki, zeleninové saláty, rajčata s mozzarelou a bazalkou, nějaké mísy s ovocem, jiné se sýrem, další s  šunkama čico + zbytky od předpředkrmu + možná jsem něco zapomněla, ale nevim co.
Trochu mám obavy, že to bude průser, že nestíhám, něco připaluju, přesolím, nedosolím, spletu pepř se skořicí apod. Ale, to se vám musím přiznat, strašně mě to baví. Asiže mám geny po babičce Růže. Geny asi přeskakujou ob generaci, vždyť máma vařila akorát lečo. A potom jsem na faře objevila, že když chce někdo dělat příjemnou hospodu, musí v sobě mít radost ze služby druhým. A tu možná mám. A jak pozoruju, má ji kupodivu i moje dcera a vaše neteř, a z toho mám radost obrovskou. Takže jdu vytáhnout chudáka jelena a vypnout plotnu pod bublajícím jablečným pyré a mějte se všichni vespolek krásně.

9 komentářů:

  1. Díky za Váš příspěvek k discoursu na téma vařímvaříšvaříme. Skutečně, jak poznamenávají pánové Nietzsche a Foucault, mi byly otevřeny nové prostory svobody, a nečekaně, snad lze říci i nechtěně, u plotny.

    Shlédla jsem též doporučené video z ringu. Připomnělo mi krásná devadesátá léta, kdy klausiánství bylo v plném rozpuku. Rozhodčí, byli-li nějací, čuměli jak puci na boj o koryta bez pravidel a diváci-občané nadšeně tleskali.

    OdpovědětVymazat
  2. mezi 10. a 14, se svobodně a rádi necháme okouzlit genetickým přeskokem babičky Růži, rádi okouzlíme milovaného dalším přívalem ponožek na jižzdravou nožku a složíme obdiv panu doopravdy muzikantovi - genetického meziskoku prababičky Růži a paní doopravdy dospěle k radosti vstřícné - genetického........atakjakovždy

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. ajajajaj, to je blbýýý, nemůžete to o kouda tam či zpátky pošoupnout? mezi 7. a 14. budem čmuchat slané ovzduší v jižních krajinách, a přitom tak rádi bysme vás okouzlili a byli okouzleni! a víno? kdo by nám zvizitýroval před sklizní vinici, he?

      Vymazat
  3. ikýho výra ksakru musíme to přeložit na konec října až pojedeme hrabat listí přes Stříbropěnnou. To nejdůležitější kouzelo - okouzlující fusekle zašleme diplomatickou službou, která přijede na sobotu.
    Doufám ve zdravátohrozna a výši cukernatosti odpovídající 12°alkoholu.
    Hezky si na Jadranu spalte pokožku sluncem a sliznice nápoji. My se o podobné pokusíme na Adrii.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. my ve středozemí u mare ionio... ta paštika je hnusná, přeplácnu to manou jablečnou a brusinkovou... tak hurá na faru... salve :-)

      Vymazat
  4. Nakukuju po hodně dlouhém čase a dočítám vše napsané, takže jsem zákonitě narazila i na tenhle článek. Nevím, jestli mou reakci ještě najdete, asi ne.
    Tak mě napadlo - nechcete si někdy zkusit s náma "zavařit"? My nevaříme sami, vždycky jen pomáháme kamarádovi - a hrozně nás to baví. Na nějaké té svatbě už jsme taky pomáhali, pomáhali jsme mu na festivalu Šamajim v Třebíči nebo na brněnském Street Food Festu a teď naposled to byla šábesová večeře pro cca 100 lidí minulý týden na ŽOB. Práce hrozná (ve čtvrtek jsme tam byli do půlnoci a v pátek vlastně taky, kvůli uklízení, to vše v pěti lidech; fakt bych nemohla být kuchařka, fyzicky bych to nezvládla - a vlastně ani psychicky). Mělo to docela úspěch, chodili nám masově do kuchyně děkovat.
    Kamarád je celkem inspirativní, navíc fajn člověk a hlavně výborně vaří, specializuje se na severoafrickou a židovsko/palestinskou kuchyni, výborně peče sladké i slané, třeba byste našla nějakou další inspiraci.
    aida
    P.S. Od minule jsem samozřejmě zapomněla, jak si nastavit podpis, omlouvám se.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky, že jste se zastavila. Vaření mě hodně baví a stejně tak estetika jídla, baví mě "načančávat" pokrm na talíř;) Dcera si řekla k vánocům o kuchařský kurz a dostala od muže toto http://www.kulinarskeumeni.cz/ , kam si může přizvat jednu osobu, což jsem já. Ještě jsem na nic nekoukala.
      Aido, já už jsem nějak vybitá, anebo je to teď tou nemocí, ale při představě, že bych měla jet vařit do Brna/Třebíče, jsem vyflusaná předem.
      O vánocích mě čeká tabule pro 14 lidí a dneska jsem rozhlásila mezi přáteli, že budem pořádat silvestra a sice formou slavnostní večeře o několika chodech, to musim nějak fikaně vymyslet, vstupné je hodně dobré červené víno.
      Příležitostné vaření u dcery na faře je príma, ale v létě už jsem toho měla plný kecky. Od září KONEČNĚ sehnala profi-kuchařku, moc hodnou, pracovitou, šikovnou paní, proti těm třem kuchařům, mačům a mistrům světa, co tam předtím vyzkoušela a zase se s nimi rozloučila, je ta paní anděl. Neumí sice bůhvíjaké speciality, ale třeba buchtičky se šodó, řepánky, zabíjačku apod (babičkovskou kuchyni) umí moc dobře. A já jsem ráda, žeuž mám zase volné víkendy.
      Podpis se nastaví... odpovědět jako: kliknutím na šipku rozbalit.... kliknout na název (myslim předposlední řádek)

      Vymazat
  5. Takoví lidi jsou????? Možná jeden - jedna.
    Máte, Anno, můj nekonečný obdiv!!!

    ST.

    OdpovědětVymazat

Odvahu! Be brave! Nur Mut! Corragio! Courage! Mужество!勇气!