Vyhrabala jsem sešitek s nápisem "Památník", psal jej můj pradědeček a následuje bez oprav a zásahů; ne že bych vás chtěla nudit historií rodiny, ale pro uvědomění si "malých" dějin, tak jak je se všema radostma a starostma žijou po staletí a furt pryč "obyčejní" lidé (v centru Evropy stejně jako v rovníkové Africe nebo u Eskymáků), smýkáni dějinama "velkýma". Sešitek začíná slovy: Mým milým
potomkům a přátelům podávám krátkými slovy mé a mojí ženy působení a
život od mladých let až do budoucnosti našeho žití...
Za mých dětských let vychodil jsem obecnou školu v Jincích šestitřídní
ale já chodil pouze do páté třídy posledně poněvadž jsem dlouho začal
chodit do školy a pak jsem vůbec málo školu navštěvoval za příčinou
domácí práce a nemoci mého otce, ač jsem se dobře učil. Po 14 létech z
bídy a potřeba každého krejcaru šel jsem do továrny v Čenkově a dělal
jsem tam práci v které jsem nehledal žádnou budoucnost a jednoho
krásného dne jsem si spoměl a do továrny jsem nešel ač jsem tam pracoval
3/4 roku a šel jsem na řemeslo pekařské do učení do Modřan u Prahy na 3
1/2 roků a po vyučení jsem šel do světa na skušenou a dělal jsem něco
málo v Plzni a pak přes dva roky ve Slaném a přes dva roky v
Čelákovicích a pak delší čas v Jincích a Čenkově a pak zase v Modřanech a
za příčinou mé matky nemoci šel jsem z Modřan domů (otec můj pochován
již 6 let v té době kdy matka stonala šest roků). A netrvalo dlouho co
jsem byl u matky doma že nám moje milá matka zemřela za velkých bolestí
na žaludek. Za nedlouho dne 4 srpna 1900 dostal jsem práci ve mlýně v
Lopatárně a u p. Petříka což jako svobodný mi z výdělku mnoho nezbylo
poněvadž už mi bylo 27 let hleděl jsem se taky oženit a začal jsem
chodit do Křešína Havlicovům a za půl roku jsem se oženil s dcerou
Josefa Havlice rolníka v Křešíně dne 13 července 1901. Po svadbě dělal
jsem i dále v Lopatárně a měli jsme tam svůj byt a žili jsme spokojeně a
za rok a půl narodila se nám Mařenka dne prosince roku 1902 a za 2
měsíce zemřela a byly jsme zase osamoceni a k tomu na samotě v Lopatárně
já pracoval v pekárně a moje žena Magdalenka zas šila a v šití také
vyučena a oba jsme se staraly by jsme si také něco schovali s naší práce
neb jsem věděl že tam dlouho nebudem poněvadž mlýn byl v dražbě. V roce
1903 koupily jsme si v Berouně stavební místo (100 sáhů)
prostřednictvím mého švagra Josefa a postavily jsme tam domek o 5
světnicích pro 3 nájemníky (dříví jsme dostali od tatínka z Křešína) což
jsme všechno pronajaly a samy jsme zůstávaly v Lopatárně pak se mlýn
prodal a my jsme se odstěhovaly do Jinec do nájmu p. Tyly (Ve mlýně se
nám narodila Růženka) v Jincích jsem pekl pouze chleba (housky jsem péct
nesměl) a vozil jsem to na vše strany i do Hořovic kde jsem si udělal
všude známost měl chuť se stěhovat dál od domova ač p. Týla prodával ten
dům co jsme v něm bydlely ale nechtělo se nám do koupě poněvač byl
drahý a takzvaně mraveniště. V té době se nám narodila Anička a pak za
dva roky Venoušek který za 17 dní zemřel. Po třech rokách co jsme byly v
Jincích kde jsme také provozovaly obchod smíšený koupily jsme ve Velké
Vísce u Hořovic domek který byl též spustošen a celý zanedbán a bez
pekárny, Domeček na dvoře jsme rozbouraly a postavily pekárnu dle
předpisu ač soused žid Roubíček byl samé námitky proti stavbě chtěl aby
jsem nestavil nic bych ho nekazil na obchodě ač se mu to přec nepovedlo a
pekárna se postavila. Domek v Berouně jsme prodaly za K 5900,- a
koupily jsme ve Velké Vísce za K 6400,- a postavení pekárny stálo K
4000,-. Děkujem Pánu Bohu za zdraví a štěstí neb jsme měly dobrý odbyt
na chleba a taky když jsme se oba přičinily žena v krámě a kuchyni a já v
pekárně ušetřily jsme si malý kapitál takže jsme zaplatily všechny
dluhy a ještě nám něco zbylo. Stěhovaly jsme se do Nové Vísky v měsíci
květnu roku 1908....
Za rok co jsme bydlely ve Vísce narodila se nám druhá Mařenka a za dva
roky Josífek, který se měl k světu a měli jsme radost že budu mít někdy k
starosti zastání v řemesle. Ačkoli Josef byl již 6.tý z narozených z
našeho manželství a na živu jich bylo 4, žena byla přece zdravá ač
bědovala vždycky na nastydlá záda a bolení nohou. Žili jsme při vší
práci a starosti s dětmi vždy spokojeni jako každá křesťanská rodina.
Rok utíkal já pekl pořád v pekárně a měl jsem i dva tovaryše při řemesle
a žena služku k domácí práci a k dětem protože musela vařit a ještě víc
být v krámu kde při dobré vůli někdy pro nic někdo rozzlobí že by
ranila mrtvice. Přáním naším bylo by to tak zůstalo jak to Pán Bůh dal a
zaplať Pán Bůh za všechno a za dva roky po Josífkovi narodila se
Boženka (ač křtěná nebyla protože se narodila mrtvá byla to k tomu nemoc
zlá tak že jsem plakal že to žena zaplatí smrtí. Přec Pán Bůh vyslyšel
nás a žena se uzdravila abych nezapoměl kdy se kdo narodil z našich dětí
napíši na konec knížky. Musím poznamenat že Josífek se narodil v roce
1911 a Boženka mrtvá v roce 1913. V roce 1912 koupili jsme si zahradu od
hostince u Petráků kterou jsme dali ohraditi plotem za ušetřený peníz
za obnos 5670 kor. jest toho 945 sáhů po 6 kor. s za smlouvy a hradbu a
komis tak že to stálo celkem 6270 kor. které jsme hotově vyplatily a
měli jsme tu myšlenku že až děti dorostou že si tam postavíme pro sebe a
to co máme dáme dětem neb pronajmeme a budeme mít zasloužilý a
spokojený život ale člověk míní a Pán Bůh mění. Osud od Boha rozhodl
jinak. Rok 1914 jest aby se napsal do knihy smutku, soužení, drahoty a
neštěstí. Válka. Zde vám chci milý děti napsat co všechno válka spůsobí a
jaké na nás uvaleno neštěstí ne v naší rodině že by toho válka byla
příčinou jako v jiných rodinách ale nemoc mojí manželky která dokonala
všecko. Následkem zavraždění následníka trůnu Ferdinanda Este v Sarajevě
nastal politický rozpor mezi Srbskem a Rakousko-Uherskem tak že
Rakousko vypovědělo válku Srbsku dne 25. srpna 1914 a dne 26. srpna 1914
byla všeobecná mobilisace do 38 let. Asi za 6 neděl byly odvody všech
42 let stáří do kterých jsem patřil i já. Před vypuknutím války narodila
se nám Helenka a dne 5. září 1914 právě o našem posvícení kde jsme
pekli koláče a které jsme na její přání i dali ženě k ochutnání které
snad jí byly osudnými poněvadž dostala tak silnou horečku že jí trvala
14 dní že jsme ji musely hlídat ve dne v noci by nám s postele neutekla
neb musely být pořád dva u lůžka po 14ti dnech začala ze slabosti spát a
spala až dospala a dne 30 září 1914 nám zemřela. Jaká to byla rána když
mi tu nechala 5 dítek nezaopatřených neb Helence bylo 25 dní Josefovy
byly 3 roky Marii 5 roky Anně 9 Růže 11. Teď jsem měl pekárnu kde jsem
musel pracovat a být též v krámu...
Tady to končí. Pokračování je v jiném sešitě, sepsané už synem Josefem. Pradědečka zachránila smrt jeho ženy před odvedením do první války. Zemřel v roce 1937. Jeho syn sepsal pokračování krátce předtím než byl odveden do války druhé.
Tady to končí. Pokračování je v jiném sešitě, sepsané už synem Josefem. Pradědečka zachránila smrt jeho ženy před odvedením do první války. Zemřel v roce 1937. Jeho syn sepsal pokračování krátce předtím než byl odveden do války druhé.
Myslím, že většina mužů touží být muži. Navenek. Myslím, že většina oněch "liberálních" by něco takového potřebovala zažít. Myslím, že ti, jenž to zažili, jsou- nebo spíš byli- sociálové. Zbylo jen pár chorých idiotů, jenž jsou "nacionálně zaměření" krze to, co jim "tamti" (jedno kteří) udělali. Myslím, že všichni vojnychtiví by potřebovali nakopat do prdele. A vím, že tento xindl by byl první schován v nejhlubším sklepě, u všech doktorů, známých na úřadech atp., jen aby do té války proboha nemuseli jít.
OdpovědětVymazatJe to krásné čtení, mimochodem, daleko lepší, než od většiny s glejty z vysokých škol. Dík za náhled do- nedávné- minulosti.
...nedávné a už je to sto let... si tím hrabáním v minulých životech zvykám na pomíjivost a konečnost... nejdřív jsem měla napsáno "vlastní konečnost" a pak jsem "vlastní" smázla, na to si nějak zvyknout nelze... kurnik;)
OdpovědětVymazatjsem ten pradědečkův text nejdřív dala jako komentář k úvodníku na raťafáka a někdo napsal, jak to bylo úžasný, že ty ženy tak čile rodily...
Co jim zbejvalo, antikoncepce nebyla a muži se tím nijak nezabývali...
to vite- pred smrti se lidi bojej, ze vymrou- jako rasa! Bumsarasa, dzimsarasa... a na hrobe nam budou tancovat woodoo dance
Vymazathttp://www.youtube.com/watch?v=TCVGuwTV2hY
a to byli teprve Nemci! A ted:
Vymazathttp://www.youtube.com/watch?v=JF3z12-HZyM
UAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAaaaaaaaaaaaaaaaaa!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Ještě vám sem dám toto moudro z úvodníku na rťf: „Lepší doma krajíc chleba, než v cizině kráva celá.“ Jdu si osušit oko.
OdpovědětVymazathttp://www.youtube.com/watch?v=yAzDdnfhCRY&feature=related
Vymazatale tak... da se to vydrzet...
ale zase je hezke, kdyz se rasisti obvinuji, kdo je vetsi rasista- z ciganobijcu jsou ted bojovnici za prava mensin! Boj o presidentske kreslo zacal! At zije Klaus- za toho to nebylo...
Vymazatjá mám o domově a chlebu tohle, ale ani si to nepouštějte, je to šílený http://www.youtube.com/watch?v=un8II-kwc_I radši u toho zrušili i komentáře
Vymazatjo to je přesná diagnóza... rasisti se obviňujou z rasismu... ať žije Klaus!
aha- v tom jede penta- ta tu chtela koupit mocimermo firmu pana Kovacse A-Tec. Taky takovej expert. 5 let tady vsechny poucoval, jak se to musi az se ukazalo, ze jede na xxxmilionove dluhy. Vrana k vrane...
VymazatV Bratislavě se dneska demonstrovalo. Policie si po letech zastříkala vodním dělem.
OdpovědětVymazathttp://technet.idnes.cz/polsko-pozastavilo-acta-anonymous-zverejnili-hovor-vysetrovatelu-1gg-/sw_internet.aspx?c=A120203_173223_sw_internet_oz
OdpovědětVymazatsu v obraze ;)
VymazatUž se dlouho chystám připojit můj mozeček k výše důležitým sdělení a furt se nechávám odzaměstnávat čímsi. Jde zde totiž o lámání chleba nejen pradědečka pekaře, ale i nás konzumentů chleba a svého vyměřeného času.
OdpovědětVymazatTak a odcházím do biosféry. Musím to ještě promyslet.
sem s tím lámáním...
Vymazatpak bych měla ještě memoáry táty... to je jinčí káva... taky jiná doba: cesta do španělské války, proplejtání se válkou, proplejtání se poosmačtyřicátým... nehezký čtení...
pokračuji v lámáním si hlavy při srovnáváním lidského údělu v existenčním víru tehdy a dnes.
VymazatKřesťanský mustr humáního kapitálu, je definován maximálním pracovním a generativním výkonem je stav který elity vždy sledují.
Ale v poválečném sociálním kapitalismu, usilovaly elity o zvyšování výkonosti emancipací a vzdělaností občanstva. Po rozpadu tohoto paradigma - po odeznění válečného šoku + globalizace - se mezi elitou opět prosadila myšlenka levné pracovní síly za každou cenu. A to bylo také náplní konzervativní revoluce sedumdesátých let, pod heslem snížení sociálních/státních výdajů,se uskutečnila destrukce pracovní jistoty, vzdělání, zdravotnictví atd. Při pohledu na úděl vašeho pradědečka dnes zaplesá srdce každému zralému neoliberálovi.
Tudíž dnešní paradigma se opět přibližuje existenční kvalitě shodné s údělem pradědečka pekaře. Rozdíl je dán pouze rozlišnou materielní situací - efektem vynuceného konzumu konzumní společnosti,který ovšem platí pouze selektivně - hladomory.
U jedince závislého na elitě převládá vědomí zredukované na pouhé úsilí o tržnost svého pracovního výkonu.
Po Vonnegutech mezi námi neopradědečky ani stopy..... pomyslel jsem si
jo, neodoba Vonneguty zadupává... ale jsou, akorát že nikoho nezajímaj...
OdpovědětVymazatještě jsem si teď přečetla tátovo vzpomínání, to je o 4O let později... jiný kulisy, stejnej úděl... úsilí o zajištění existence, rozdíl mezi pradědečkem a tátou je v tom, jak moc velkou dřinu byli do toho ochotni investovat... až budou číst prapravnoučata moje memoáry, budou si říkat: probůh, ta byla líná jak veš
máte pravdu, neoliberálové na jiném blogu nad tímhle pradědečkovo textem slzeli, jaký to byl krásný život
Napadá mně pradědečka jen tak neopustit. Zkuste to ještě trochu pročísnout a předložit DR. Třeba to zakončit v roce 14 odchodem do války/na věčnost.
OdpovědětVymazatA vše předložit jako doklad morálního imperativu neoliberalismu - společenské zadání zredukované na pouhé úsilí o tržnost svého pracovního výkonu - který jako trvalá konstanta kapitalismu v různém hávu je periodicky narušován ideály novodobé demokracie „Liberté, Égalité, Fraternité“.
Popř ještě zkomponovat pradědečeka/dědečeka ve stereo?
Myslíte, že by je to v DR zajímalo? Nechci na tom nic moc měnit, ani pravopisné chyby. Vyprchala by z toho autenticita... pokračování psané jeho synem, mým prastrýcem, je děsně rozvláčný a patetický... a pokračování další generací (ač z jiné větve rodiny), z pera mého otce, bych se netroufla zveřejňovat... je mi za něj trochu stydno.
OdpovědětVymazatmůj milý, váš synoveček, dnes stejně jako vloni spletl den odjezdu na hory, takže jsme tu od šesti ráno jančili, aby pak v osm vyšlo najevo, že je odjezd až zejtra... no aspoň je všechno připravený včetně hory sendvičů... holt budou krapet prošlý a žvejkací... avšak mám dobrou průpravu, takže mě pepka jen tak neklepne
Ale jděte stydno. Měl jsem na mysli tomu dát tak trochu esejistickou podobu v já formě. Tak jako Vonnegut třeba. A kedy se stydíte tak jako Čechov - navštívila jsem jednoho známého a .....
OdpovědětVymazatJde o to tomu přidat aktuelní zatáčku. Na DR teď letí porody doma a zvlčilý nelítostný kapitalismus.
Pozdravuj synovečka a vyřiď že jsem se pozeptal zda v asiňanu je nová věžička s výhledem na všechny to strany v červnu volná. Hildegard se brzy ozve a já bych rád věděl zda s námi pojedete na poslední, tentokráte letní zájezd.
Vonnegut, Čechov... mě napadl Pehe: Tři tváře anděla... Budu tu teď samotinká a nebudu-li příliš zheblá, pokrčím čelo a zamyslím se na tím.
OdpovědětVymazatA teď Assignan.... jéééééééééééééééééééééééééééééé :-) moc rádi s váma pojedem na předpředpředatdposlední zájezd... napíšu mail.