Jim Jarmusch: "Nic není originál. Kraďte odkukoli, kde to rezonuje
inspirací a kde lze živit naši imaginaci. Hltejte staré filmy, nové
filmy, hudbu, knihy, obrazy, fotografie, básně, sny, náhodné rozhovory,
architekturu, mosty, pouliční značky, stromy, oblaka, řeky a moře,
světlo a stíny. Vybírejte si k loupeži jen takové věci, které umějí
mluvit přímo s vaší duší. Když se vám to povede, vaše dílo (stejně jako
vaše krádež) budou autentické. Autenticita má nedozírnou hodnotu:
neexistuje nic čistě původního. A nesnažte se své zlodějství ututlat -
jestli chcete, klidně ho oslavujte. Kdyby něco, mějte na mysli, co řekl
Godard: "Nejde o to, odkud věci bereš - jde o to, kam je neseš."
(Staré) autorské právo/copyright vzniklo v době, kdy přepsáním knížky
vznikly dvě knížky (filmy, sochy, obrazy) (platil zákon zachování
hmoty)... moderní doba knihy, filmy, fotky, obrazy demokraticky roznese
po všech kompjůtrech (ve středověku by za takové roznášení s vámi
udělali krátký proces... to tak, aby se poddaný dozvěděl něco navíc,
stačilo, když si osvojil pravdy, který mu do hlavy vtloukla moc/církev).
(První autorský zákon vydala 1709 v Anglii královna Anna (Statute of
Anne) a hlavním účelem byla cenzura... chceš mít privilegovaná práva k
nějakému dílu, dobře, ale musíš ho nejdřív zaregistrovat na úřadě, my si
ho prohlídnem a když bude nezávadné (a tvoje osoba taky), práva ti
přiznáme.)
Teď jsme v jakési přechodné době. Bezpochyby (bez mé pochyby) je třeba chránit duševní vlastnictví... na druhou stranu sdílení muziky, filmů, idejí atd díky technologiím za babku v každé domácnosti je natolik prospěšná záležitost, že střihat jí křídla je návratem do doby královny Anny. Ještě jsem do toho zapomněla zamontovat dalšího účastníka: byznys, filmový a hudební průmysl. Náklady na vymáhání práv jsou neúnosné a kde na ně brát, když zisky kvůli kopírování klesají. Jedna varianta budoucnosti je taková: někdo zvoní, otevřte, policie... domovní prohlídka... ukažte písí, laptop, ajfoun, co to tadyhle máte za fotku, ukažte lejstro, že ji smíte používat... kde máte ložnici... alealeale tady je další noutbůk to jste nám zatajil, copak v něm máte?... co váš soused? víte, že máte oznamovací povinnost, uslyšíte-li krz zeď, že si pouští písničky z vaší tuby! Druhá varianta: nový autorský zákon, zohledňující digitální věk.... aby si příští generace nedělala výčitky a nepřestupovala zákon, tak jako já, přepajcnu-li sem obrázek:
Teď jsme v jakési přechodné době. Bezpochyby (bez mé pochyby) je třeba chránit duševní vlastnictví... na druhou stranu sdílení muziky, filmů, idejí atd díky technologiím za babku v každé domácnosti je natolik prospěšná záležitost, že střihat jí křídla je návratem do doby královny Anny. Ještě jsem do toho zapomněla zamontovat dalšího účastníka: byznys, filmový a hudební průmysl. Náklady na vymáhání práv jsou neúnosné a kde na ně brát, když zisky kvůli kopírování klesají. Jedna varianta budoucnosti je taková: někdo zvoní, otevřte, policie... domovní prohlídka... ukažte písí, laptop, ajfoun, co to tadyhle máte za fotku, ukažte lejstro, že ji smíte používat... kde máte ložnici... alealeale tady je další noutbůk to jste nám zatajil, copak v něm máte?... co váš soused? víte, že máte oznamovací povinnost, uslyšíte-li krz zeď, že si pouští písničky z vaší tuby! Druhá varianta: nový autorský zákon, zohledňující digitální věk.... aby si příští generace nedělala výčitky a nepřestupovala zákon, tak jako já, přepajcnu-li sem obrázek:
(Jarmuschův text ukraden z novinového článku Pavla Klusáka "Piráti a Majka z planety Gurun" s podtitulem Nehledejme odpověď na otázku: je správné sdílet film? Otázka zní: co dělat, když se sdílení stalo běžné pro celou planetu?)
Výborné aktuální a pochopitelné i pro inteligentní lidí, královno Anno!
OdpovědětVymazatJen jedna, dvě, tři...poznámečky: Hudební a filmová industrie zaznamenaly obrat a 2-3 roky jdou jejich příjmy nahoru. Za jedno- (po tom, co totálně zachrápaly dobu)upravily prodejní strategie , vymyslely seriály a různé hudební soutěže, to ano- ale navíc se ukázalo, že ono kopírování(pro osobní potřebu) vedlo k tomu, že lidé nakupují víc muziky- hlavně přes internet- a chodí více do kina, protože velké plátno a surround sound je holt něco jiného, než LED čtvereček přeřvávaný sousedy a děckama. A to jsem ještě nezmínil brambůrky a červenou limonádu...
Druhá věc je, že na to richtig pirátství samozřejmě dostačující zákony jsou, jen je problematické, chytit takového velkopiráta za ruku, když sedí v Číně, nebo v Rusku.
Z toho je jasné, že jde o úplně něco jiného- o to, co zmiňujete vy! Kontrola myšlenek, zájmu, styku atd., atd.
Takže nakonec vidíte, že to není zas až tak velká kravína ve slepičárně, co jste napsala- u mě dobrý... ;)
nojo, dyť sem teta, moc tomu nerozumim... ale jedno vim jistě, v kině nemaj brambůrky a červenou limonádu!!! vidim tam vždycky lidi s kýblama s popkornem a v druhý ruce maj pepsinu
Vymazatdík za mazáckou pochvalu ;))
jdu křupat sněhem... na slunci... na chvíli... dneska jsem si lehla venku do lehátka na sluníčko zabalená do spacáku a zjistila jsem, že je ta žhavá koule šíleně životodárná, tak jí musím ještě trochu nasát